Islamic Widget

pengikut peneroka

Monday, May 2, 2011

realiti islam...

salam pembaca.. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk terus menulis.. terus meneroka mengenai hidup.. kali ini ingin merungkai mengenai realiti islam..hanya mampu untuk membayangkan apa yang terjadi sekarang dan terus mengkaji.. sekarang ini tergempar dgn brite kematian osama bin laden... x kisahlah mengenai betul ke x gambar 2 ataupun sahih ke x kematian dia namun cuba lihat disebaliknya.. suatu realiti islam yang sebenar di mana kita tertipu dengan bayangan penipuan yang menjadi tembok dalam kehidupan kita... realitinya umat islam sekarang saban hari ditindas.. bermulanya penindasan islam apabila tatkala jatuhnya kerajaan khalifah iaitu turki uthmaniyah.. dari saat itu, umat islam ditindas dan diperlakukan dengan kejam.. selepas, runtuhnya sistem khalifah, umat islam di seluruh dunia merasai deritanya.. sedih melihat video daripada seorang temanku yang memaparkan bagaimana di india, perempuan di sana dibasahi, dirogol dan ditanam hidup2.. di negara bosnia pembunuhan umat islam beramai-ramai dan sekarang lihatlah bagaimana palestin diperkotak-katikkan, libya digunakan sebagai medium penindasan dan umat islam lain terpengaruh dengan dimensi barat yang mnggunakan hiburan sebagai medium mereka.. yes, itulah realitinya sekarang tapi apa yang pasti umat islam akan bangkit, namun x taw bila, siapa yang terlibat dan bagaimana... adakah kita ingin menjadi salah seorang yang menyumbang ataupun hanya sekadar pemerhati melihatnya..





realitinya islam ditindas namun, realitinya juga kenapa kita x mahu berjuang berjihad ke arah pembebasan islam ditindas.. kita disuruh berjihad bila kita diancam, bila kita ditindas bila islam dipandang remeh oleh orang lain.. kita mahu syurga firdausi bukan.. ingin bersama merasai keindahan taman dan sungai di syurga bersama Rasulullah yang menjadi idaman setiap umat islam namun adakah kita layak.. dalam hadis berkata bahawa mereka yang jihad mampu berpeluang namun adakah kita seperti itu.. subhanallah, jauh sekali bukan.. sekiranya jihad untuk menjaga islam dalam diri pun x mampu apatah lagi jihad untuk umat islam..



lihat adik2 kecil ini.. mereka seperti cili api yang mana mampu membakar setiap perkara yang menghalang daripadanya untuk terus membakar.. di usia ini, apa yang hanya ada dalam pemikiran mereka adalah islam itu hebat dan sebab itulah mereka berani untuk mempertahankkannya.. ap yang dalam impian mereka adlah mereka ingin ke sekolah untuk menuntut ilmu dan mencari pemikiran untuk membebaskan negara mereka daripada dijajah walaupun menuntut ilmu itu perlu dilakukan dengan penuh risko dan mungkin nyawa terkorban.. apa dalam diri mereka ialah mengidamkan kemanisan kehidupan di akhirat bukannya di dunia.. dan apa yang ada dalam diri mereka adlah Allah dan memperjuangkan agama Allah.. sebab itulah, tatkala mereka keluar untuk berjihad, mereka keluar dengan penuh semangat, keluar dengan harapan dengan kebangkitan islam. di saat mereka rebah, meraka tahu ganjarannya.. mungkin mereka berpeluang merasai betapa indahnya syurga.. cemburu x? kita di sini ada segalanya mereka xde, kemudahan yang senang untuk belajar tapi apakah kita gunakannya sebaiknya dalam berjihad menuntut ilmu, membangkitkan syiar islam dengan keindahan ilmu, kita ada ruang dan segalanya untuk mempelajari islam, mengamalkan islam namun adakah kita mengamalkannya. jika di sana, mereka dilarang memakai tudung sampai ada yang dipukul mempertahankan maruah mereka namun kita di sini hanya terdiam keras lidah tatkala hanya diugut sdikit.. lemahnya kita berbanding mereka..



jika segalanya yang menjadi keperluan untuk meneruskan kehidupan kita ada, adilkah bagi mereka yang kekurangan segalanya di sana yang tekad untuk berjuang di jalan yang benar.. malu rasanya.. bersyukurlah dengan apa yang ada.. sedarlah kawan2 bermujahadah itu sukar tapi kemanisan syurgaa itu manis.. mungkin kita x berupaya berjihad seperti mereka dalam menegakkan syiar islam kerana berada jauh nun di sana, tapi sekurang-kuarangnya biarlah kita mampu untuk berjihad dalam hawa nafsu kita mampu berjihad menjadi mukmin sejati, mampu berjihad dalam menegakkan syariat Allah dan mampu untuk berjihad dalam menjadi seorang islam yang berjaya dalam semua aspek dan islam dipandang tnggi kembali...

sedarlah inilah realiti islam yang sebenar namun kita mampu merawatinya sebab kita adalah umat yang terbaik.. sebab kita adalah umat islam.. islam pasti akan bangkit dan adakah kita antara penyumbangnya.. sungguh indah jika di padang mahsyar tatkala rasulullah memanggil umatnya dan kita berada antara mereka.. itulah impian kita.. bukan untuk dikenang di dunia tap biarlah dikenali kelak.. hanya sedikit coretan dari hamba yang hina ini dalam terus dan terus meneroka kehidupan, dan apa sepatutnya dilakukan dalam kehidupan.. sila mintak ajr jika salah.. dan ingatlah saban hari kita melafazkan solatku, hidupku, matiku, dan amalku kerana Allah.. maka sahabat sekalian.. bermujahadahlah dalam amlan kita.. insyaAllah, moga kita mampu mencari redha-Nya..

"Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi lalu merekamempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? kerana sesungguhnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta adalah hati yang ada di dalam dada" (surah Al-Hajj 22:46)

ayuh sama2 mengubahkan hati agar amalan kita berada di landasan yang benar dalam meniti kehidupan ini insyaAllah..



salam ukhuwah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...