Islamic Widget

pengikut peneroka

Saturday, April 30, 2011

itulah kita..

salam.. fuh.. lamanya x update blog... rasa mcm nk update skit malam nie.. saje2 hilang kepenatan neurone diperah.. malam ni terasa nk share experience skit.. mlm semalam merupakan hari aku balik ke intec dari kelantan. di stesyen bas ramai muda-mudi sedang menunggu bas.. ad yang hntr kwn, kluar mkn dan sebagainya.. aku bersama ngn umi ak dengan selamba duk tgh2 pakai kopiah dan umi pakai jubah. tengok je gelagat mereka. cubit situ sini, aduh panas rasa dalam hati dan umi asyik menggeleng kepala.. di situ, aku duduk dan terfikir.. mengapa aku di tengah2 mereka x mampu berbuat apa2.. padahal result exam gempak kononnya.. jadi org besar kt sklh, pgang tanggungjawb kt universiti tapi terkaku di tengah mereka.. aku hanya tunduk, terasa lemahnya diri dan hati untuk mendekati mereka.. yes, aku selalu berkata yang aku ingin menjadi khalifah di bumi ini namun nape aku masih x mampu.. surah az-zariyat ayat 56 sentiasa diulang-ulang namun aku masih terkaku.. tatkala rasa ingin dekat dengan mereka aku bgn tengok mereka dgn senyuman namun kembali patah melihat mereka ramai..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

itulah kita... itulah kita... itulah kita.. tidakkah kita terfikir di padangg mahsyar kelak setiap org akan menyalahkan diri org masing2. ada diantara mereka akan menuduh kita x menegur mereka, x menasihati mereka dan sebagainya bukan... itulah yang akan berlaku.. bagaimana kita ingin menjawab.. persoalannya? siapa yang berani tegur mereka yang pada masa itu dalam keadaan mereka ramai, kita hanya budak kecik, semua gangster dan mat rempit dan jahil tentang islam.. bila2 masa shaja mereka boleh pukul kita sampai mati, cederakan org sekeliling dan samun kita bukan.. sape yang berani.. mesti sahabat2 x berani bukan.. begitu juga dengan aku.. itu fitrah, melihat sesuatu yang hebat dan ganas dengan sendiri rasa gerun..

namun, kita x sedar, walau bagaimanapun amar makruf nahi mungkar itu wajib bukan. selemah-lemah iman adalah dengan hati.. eh3, anda ada tgn, anda ad mulut, anda ada minda dan kepandaian yang Allah berikan kenapa x guna.. detik inilah hatiku berkobar-kobar dalam membentuk umat islam yang sejati.. mungkin aku x mampu menggunakan kelebihan kata-kata, pemikiran dan kuasa aku kepada mereka sebab mereka lebih besar daripada ku namun aku mampu untuk mengubah adik-adik mereka supaya tidak menjadi seperti mereka... mungkin impianku dikatakan besar dan mencabar tapi itulah aku.. Alhamdulillah berkat penasihat aku, ummi tercinta ada beberapa sekolah di kawasan kampung berminat dengan programku.. mudah-mudahan, mereka mampu sedar dan mencari kehidupan yang sebenar...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


coretan kali ini ingin menambah sesuatu.. dalam masa 2 bulan sudah 3 kali kaki ak injured namun kenapa hati terasa kebahagiaan di sebalik itu.. dalam beberapa minggu ini, pelbagai maslah aku hadapi baik hidup mahupun diri sendir namun kenapa masih ada kebahagiaan di sebalik itu.. tertarik melihat video mencari sakinah ustaz maza.. jika Allah ingin memberikan kebahagiaan, maka tiada satu tangan pun mampu menghalangnya, jika Allah ingin menghalang kebahagiaan tiada satu tangan pun yang mampu dihulurnya.. tidak semestinya mereka yang sihat tidur di atas katil empuk dalam rumah besar mampu tidur lena, namun, ada di antara mereka yang kurang fizikalnya tidur di kawasan pondok lebih lena tidurnya..

bagi aku, biarlah usaha aku dalam bidang mengajar adik2 mencari jalannya tidak dikenang kerana tatkala aku baca riyadhus sholihin karya imam nawawi, bayak laki dikatakan kelebihan orang yang x dikenali.. aku ingin tidak dikenali tapi mampu mengubah hidup orang lain.. perjalanan kita mengenal hidup kita sentiasa memerlukan pelajaran agar kita taw mengapa kita di sini.. moga, aku mampu istiqamah dalam stiap amalanku kerana Mu ya Rabb.. aminn.. insyaAllah..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


hidup ini penuh dengan warna-warni..
(mood sakit kaki dan bersemangat menghadiri talk shah kirit.. hehehe)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...