Islamic Widget

pengikut peneroka

Sunday, October 23, 2011

Anak yang Soleh? Mampukah..

salam ukhuwah sahabat.. Alhamdulillah masih diberi peluang dan ruang untuk menggerakkan jari jemari ini dalam blog ini.. bagaiman sahabat sekalian.. iman anda? taqwa anda? dan diri anda? moga-moga khair selalu hendaknya.. insyaAllah, ingin mencuri sedikit masa rehat daripada study untuk menulis sesuatu agar mampu menjadi nasihat kepada diri dan sahabat sekalian.. tajuk kali ini tercetus pabila dirasakan sudah banyak pergorbanan ummi dan abi dalam layar hidup ini dan terfikir, apakah telah diberi kepada mereka? Allah...

secara sedar atau tidak, kasih sayang ibu bapa kepada anaknya ada pada setiap saat. selalu ibu bapa menelefon, "sihat? masih ada duit ke", "oh, result tak ok ke, xpe la. nak buat mcm mane", "sabar yea, ummi dan abi sentiasa memberi sokongan", dan sebagainya. prihatinnya pada mereka. mereka mampu menjangka keadaan kita kejauhan di sini namun mampukah kita menjangka apa yang mereka di sana. mungkin sahaja mereka berlapar demi kita, mendoakan setiap saat pada kita dan sentiasa melihat pada perkembangan diri kita.. jiwa seorang ibu dan ayah... Allah, cukup besar nikmat kasih sayang ini. namun, apakah kita beri pada mereka... bagaimana diri kita untuk berbakti pada mereka. mungkin jika cemerlang, kita mampu menggembirakan mereka namun itu hanya gembira di dunia yang mana sebentar dan sebagai persinggahan. hayat ini dipinjamkan oleh Allah untuk mencari bekal di akhirat kelak.. seorang anak itu ada tanggungjawab pada kedua ibu bapa nya.. malah mampu membahagiakan ibu bapa nya...

“Apabila matinya seorang manusia, terputuslah pahala amalannya kecuali dari tiga perkara iaitu: sedekah jariah, ilmu yang diambil manfaat dengannya dan anak yang soleh yang mendoakan untuknya”
(Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.).




doa dari anak yang soleh mampu meluaskan kubur untuk ibu-bapanya, mampu mengelakkan api neraka ibu bapanya daripada menjilat mereka dan mampu memberi ketenangan pada ibu bapanya.. namun persoalannya adakah adakah kita anak yang soleh? adakah kita mampu menyelamatkan ibu bapa kita? mampukah kita melihat pada amalan dan perbuatan kita sebelum ini? tertarik dengan definisi anak yang soleh dari blog rumahkusyurgaku.melaka.gov.com..Anak yang soleh bukan sahaja anak yang bersopan-santun dan taat kepada ibu-bapa sebagaimana yang disangka oleh kebanyakan kita, tetapi yang lebih utama dari itu ialah anak yang menjaga agamanya. Anak yang soleh ialah anak yang ta’at kepada Allah, yang tahu kewajipannya sebagai hamba Allah dan tahu tanggungjawabnya kepada agamanya. Apabila seorang anak dididik dengan taat kepada Allah dan patuh kepada suruhan agama, Insya Allah anak itu secara automatik akan taat kepada ibu-bapanya dan akan menjaga akhlaknya di mana-mana sahaja ia berada. ayuh sahabat, lihat dalam lubuk hati kita kembali.. adakah kita mampu menjadi anak soleh.. sememangnya mampu namun adakah sekarang sudah kita melaksanakan apa yang sepatutnya anak yang soleh lakukan.. ingat sahabat, sememangnya di dunia ini sudah banyak ibu bapa buat segalanya demi kita, jangan sampai kita menyusahkan mereka di alam kubur dan di akhirat. dengan amalan kita, kita mampu membawa mereka ke lembah penyeksaan di neraka lantaran kita alpa pada Allah dan mereka akan ditanya.. betapa kurang ajarnya kita.. ayuh, jika masih lagi tidak mampu menjadi anak yang soleh, jom perbaiki diri, iman, hati dan taqwa kepada sepatutnya agar doa kita diterima oleh Allah dan mampu menggembirakan kedua ibu-bapa kelak..

jom hayati satu kisah yang amat terkesan di hati... dipetik dari wirajiwa.bumicyber.com... (^_^)





Setiap kali Nabi Musa hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.

Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?".

Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya.

Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya.

Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.

Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodohrupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku." sambungnya. "Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.

Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepada kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak yang soleh disisi Kami."

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."

Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.

Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.

Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah.




wallahu'alam.. moga mendapat sesuatu daripada post kali ini.. jom perbaiki diri bersama-sama.. Allah... salam ukhuwah... (-_-)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...