Islamic Widget

pengikut peneroka

Wednesday, December 8, 2010

Impian dan matlamat yang sama: salam maal hijrah.

salam : =)

(pejam celik)2 dan tahun baru upenye.. wah, sekarang nie org duk sibuk bertanya, apa azam kamu tahun baru nie... mesti byk benda nak berubah kan... Subhanallah, kalu anda sume tnya aku, aku akan sebut xde yang berubah pown.. impian dan matlamatku tetap sama namun cara untuk mencapainya berbeza.. hahaha... so, if u get it, don't ask me that question again... so, masih sempay untuk mengucapkan salam maal hijrah kepada semua. semoga tahun yang baru ini membuka lembaran baru kepada kita untuk sama2 menimbal perbuatan kita yang lalu sama ad bagus atau x.. semoga, tahun ini keimanan dan ketakwaan kita semakin bertambah melalui hijrah yang diikuti dengan sifat kesederhanaan dalm diri kita... jadi... =) salam maal hijrah..


post kali nie hnya berkisarkan penghijrahan kehidupanku dan matlamat ku... semakin hari aku, melihat dunia, mengkaji kebesaran yang esa dan melihat perubahan yang berlaku di tempat yang menjadi persimpangan kita. aku melihat semakin banyak umat islam di malaysia berhijrah kepada kehidupan yang baru.. mungkin kamu semua sedar.. semakin hari, pakaian semakin ketat, semakin hari maksiat dilakukan secara terbuka, semakin hari semakin berani mereka mengendahkan islam, semakin hari semakin mereka lupa pada islam semakin hari semakin mereka lupa dan bermacam semakin lagi la... x sdh ke melihat sebegini... umiku juga berkata, sekarang amat susah untuk menari seseorang yang benar2 faham mengenai islam.. sesungguhnya perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.. so, be a good man.. ingat pesan ini..


insyaAllah umi.. akan ku sentiasa ingat. act, nak luahkan sikit perkara di hati.. hehehe... sape2 yng bce x usah la anda gelak.. biasa la impian budak2... act, sejak kcil lagi aku punya impian nie.. umiku tnya kt aku... nnti besar nk jdik ap? nk jdik doctor pkr bdh sbb nk tlg org pnykt kanser x mati mcm dtuk... then, umiku tnya.. kalu dpt duet byk jdik doc nk bwat ap? nak bwk umi, abi, aku, isteriku, mertuaku pergi haji sama2.. duk kt mesir sma2 dn melihat keindahan sama2... itulah impian aku... sejak dari kecil sampai sekarang impianku x berubah... namun bukan senang.. mcm2 liku perlu kuhadapi.. i know that.. nothing easy to achieve what we want.. then, semakin aku besar, aku kenal erti hdp dan aku melihat sekeliling.. Subhanallah... semakin ramai yang 'susah'... ada di antara mereka lalai kehidupan duniawi dan ada yang berada dalam kehidupan yang susah. aku terfikir, kenapa dunia berubah terlampau laju.. kalu dahulu khalifah Umar al-khattab berjaya mewujudkan sebuah kerajaan yang tiada fakir dalamnya namun sekarang di mana-mana sahaja ada yang meminta sedekah. aku inginkan impian yang lagi satu sebagai mencari ketenangan. aku ingin membuka satu pusat yayasan dan konsultant semoga, kehidupan yang sebenar dapat dikecapi.. kenapa harus hidup mewah sekiranya tiada keberkatan dalamnya.. lebih baik hidup sederhana.. sekarang aku ad 2 impian.. insyaAllah moga tercapai impian aku nie... amiinnn...


namun di sebalik impianku, aku mempunya matlamat yang satu dahulu,kini dan selamanya.. semuanya adalah kerana Allah.. ku harap apa yang aku lakukan semuanya kerana Allah. aku sedar, perjalanku hanya sebuah kembara. singgah sekejap di rahim umiku sebelum datang ke dunia, kemudian tatkala kita meninggal, kita hanya mampu menanti di barzakh sebelum berangkat ke mahsyar, disitulah amalan kita diperhitung yang menjadi penetu syurga atau neraka.. Subhanallah, aku takut tatkala memikir saat ini.. kita masihlagi lemah.. matlamat aku agar, semua yang aku lakukan semoga sentiasa ke arah yang benar dan bersama menegakkan syiar islam.. matlamatku hanya untuk agama islam dan ikhlas jiwaku untukmu ya Rabbi.


untuk mencapai impian dan matlamat mestilah kena ad caranya... btol x.. semakin hari aku belajar dan setiap detik, aku mengenal kehidupan ini. caraku sedikit berbeza daripada tahun lepas namun harapanku caraku ni mampu mendatangkan lebih hebat hasilnya. tanggungjawabku sekarang semakin besar dan peluh yang hendak ku keluarkan hendaklah semakin banyak juga. tahun lepas aku belajar erti betapa pentingnya masa dan pergaulan selain teknik dakwah yang mampu mencengkam jiwa remaja dan tahun ini aku ingin memperbaikinya dan melaksanakannya. insyaAllah, moga-moga mendapat bantuan daripada Allah dan teman-temanku yang menyokong.. aku perlukan bantuan kamu semua... semoga hari ini lebih baik dari semalam..... =)


salam dan selamat berhijrah.... hidup penuh warna-warni..

3 comments:

  1. dah baca dh.. :) alhmdlh, hbt gaya penulisan..gmbar makin cantik..mabruk ya sahbi..mga terusan tajammnya mata penamu setajam semangat jihad pemudamu.. insyaAllah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...