Islamic Widget

pengikut peneroka

Thursday, August 25, 2011

tinggikah diri kita!!!

salam ukhuwah fillah sahabat2 sekalian.. Alhamdulillah, dah lama menyepi dalam blog nie akhirnya masih diberi nikmat oleh Allah untuk menggerakkan jari ini demi ad-Din.. terpaksa berhenti untuk memberi fokus pada test.. buat yang terbaik mohon doa sahabat2 moga dapat yang terbaik.. Aminn.. ya Rabb.. seperti biasa, intro post kali ini dimulakan dengan lirik lagu nasyid yang elok dihayati bersama.. jom.. ^^

Wahai insan ingatlah kamu
Hidup di dunia tiada abadi
Sebelum terlambat sedarlah diri
Buatlah amal sebelum mati

Ingatlah seksa api neraka
Hawanya panas tiada terkira
Jikalau hidup leka dan alpa
Tentulah nanti akan terseksa
Jikalau dirimu leka dan alpa
Tentulah nanti akan terseksa

Ingatlah wahai insan...

Ingat dan waspada wahai manusia
Menempuh hidup banyak dugaan
Iman dan taqwa datangnya di jiwa
Bahagia hidup sepanjang masa


ramadhan kareem dah ingin sampai ke penghujungnya tahun ini dan belum pasti lagi kita sempat merasai tahun depan. mungkin nakhoda kehidupan kita akan karam dan rebah bila-bila masa sahaja dan mungkin kita merasakan sungguh kesal dkerana tidak menggunakan masa tahun ni dengan sebaiknya.. post kali ini ada berkaitan dengan kehidupan kita.. satu perkara yang sebenarnya kita tidak sedar dan betapa hinanya kita sebagai hamba Allah.. kematian itu merupakan satu kepastian dan bagaimanakah agaknya dengan apa yang telah kita lakukan di dunia ini menjadi saksi di alam barzakh kelak.. ada kebahagiaan yang penuh nikmat menjadi destinasi kita ataupun neraka yang penuh sengsara menjadi tempat kita.. lihatlah pada diri anda.. kali ini ingin menyentuh betapa tinggi dirinya kita walaupun kita sedar bahawa kita hamba yang lemah lagi hina..




Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong. (QS. An-Nahl [16]: 23)


lihatlah di sekeliling anda, sungguh indah bukan.. mampu menghirup oksigen dengan penuh kenikmatan, menikmati kasih sayang kehidupan berkeluarga, bersama-sama ibu bapa bersama-sama rasa penuh kasih sayang, nikmat makanan dan minuman yang lazat dan enak serta nikmat kehidupan yang penuh dengan kebahagiaan.. subhanallah, cukup banyak Allah beri pada kita.. malah sampai sekarang kita masih mampu merasai manisnya nikmat islam dan iman.. sungguh tinggi kasih sayang dan sifat maha Pemurah Allah pada kita.. namun.. apa yang telah kita buat untuk menuruti perintah Allah.. sombong diri kita bagaikan kita berpijak di tempat kita sendiri dan bumi ini diri kita punya.. berlagaknya kita pabila kita diberi kenikmatan kita berlagak dengan anugerah itu dan melupakan tuan yang mencipta kita dan kenikmatan tersebut.. bukankah jika kita mendapat sesuatu barang yang sangat penting, berguna dan berharga daripada seseorang lantas kita melupakan tuan yang memberi itu pasti sangat tidak adil kan.. namun... lihat diri kita semua sekali, adakah selama ini kita sombong..


Dapatkan Komen Bergambar Islami Disini


Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina. (QS. Al-Mu’min [40]: 60)


tatkala kita mendengar azan untuk berjumpa dengan Allah kita masih leka dengan keduniaan, pabila disuruh melakukan amal kebaikan kita mencari-mencari jalan lain untuk hindarinya, andai diberi sedikit kekayaan langsung tidak pernah ingin membantu mereka yang susah, andai diberi anugerah dan kelebihan langsung tidak digunakan demi islam, andai diberi kekuatan malas untuk menggunakannya ke arah perkara kebaikan demi islam dan diberi kecerdikan sebaiknya tapi tidak menggunakan sebaiknya.. adakah ini diri kita selama ini.. sombongnya kita pada pencipta kita... bukankah ego namanya ini.. lihat kembali berapakah masa kita demi Allah berbandinhg dunia yang penuh tipu daya.. adakah ada sedikit masa kita gunakan untuk bangun malam dan beribadat kepada Allah, sedikit masa untuk mengingati Allah, dan sedikit masa untuk berjuang di jalan Allah.. ayuh sahabat, janganlah kita menjadi hamba yang sombong pada tuan Pencipta kita... neraka Allah itu panas sangat ya Allah, jika hanya bayangan manusia dan lemahnya diri kita tidak mampu untuk menahan kepanasan api lilin di dunia, bagaimana kita ingin menghadapai api neraka yang berlipat kali ganda panasnya.. pastinya badan kita akan hancur kepanasan dan penuh rasa seksa.. makanan kita dipenuhi dengan perkara yang menjijikkan dan minuman kita pasti air yang panas menghancurkan perut kita.. berkejaran dengan haiwan yang besar di neraka seperti anjing untuk menunggu saat memakan daging mereka yang sombong di muka bumi Allah ini..



ALLAH SWT berfirman, sifat sombong itu selendang-KU, dan keagungan itu pakaian-KU. Barangsiapa yang menentang-KU dari keduanya, maka AKU masukkan ia ke neraka Jahannam. (HR. Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)


sahabat, biarlah pabila kita dipanggil kelak oleh malaikat izrail, amalan-amalan kita menjadi saksi bahawa kita bukannya hamba yang sombong dan menjadi bukti perjuangan kita demi islam dan Allah.. agar nanti kita mampu tersenyum dan merasai kebahagiaan dan kenikmatan syurga Allah.. subhanallah.. cukup indah.. jadi, keberkatan ramadhan tahun ini hampir berlabuh, bagaimanakah usaha mencari lailatul qadar yang penuh dengan ganjaran dan nikmat yang besar. 10 malam terakhir yang menjanjikan kebebasan api neraka Allah yang dasyat. gunalah kelebihan ini untuk kita meminta keampunan dari Allah dan hidayat agar mampu berada di jalan yang diredhai oleh Allah.. doalah agar diri kita ini dijauhi dari menjadi hamba yang sombong dan agar dijauhi dari azab api neraka..

wallahu'alam.. salam ramadhan al mubarak.. ^^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...