Islamic Widget

pengikut peneroka

Thursday, December 15, 2011

Warna-warni kehidupan 1 : Nikmat itu luas.

Salam sahabat… bagaimana iman dan jasad kalian.. moga-moga khair selalu yea.. hati ini pun makin takut dengan setiap detik berlalu, takutnya saat-saat yang kita isi itu adalah sesuatu yang sepatutnya ataupun tidak. Paling ditakuti apa yang kita lakukan itu berada bersama kebenciaan Allah.. Nauzubillah.. Allah, jagalah hati-hati kami ini moga kami tahu hala tuju kami.. Alhamdulillah diberi masa menjenguk blog buat sementara.. kali ini hati peneroka masih meneroka kehidupan.. wah, indah sungguh hidup ini disebalik warnanya..

3 situasi yang terlintas..

Pertama: bangun pagi, segarnya badan.. masih boleh bergerak sini dan sana.. leraikan tiga ikatan syaitan dengan doa, ambil wuduk dan subuh.. rehat-rehat melihat karenah keluarga.. suka ria waktu pagi.. tengok ke luar.. kabus2 masih kelihatan di sebalik sinar cahaya matahari membelah di sebalik batang pokok.. cantiknya.. menghirup udara begitu nyaman.. inilah kampung.. sambil mengangkat dada dan senyuman terukir.. hidangan sarapan penuh tradisi dijamah bersama keluarga sambil riang.. masih diberi tenaga dan kekuatan berjalan di luar semuanya rasa nyaman dan tenang… Allah..



Allah.. nikmat-nikmat Allah cukup indah untuk kita malah untuk seluruh umat manusia.. sayangnya Allah pada hambaNya.. situasi pertama ialah situasi yang saban waktu kita kecapi bukan.. kalau lain pun, mungkin hampir nak sama kerana itulah kehidupan, ciptaan sekeliling sama rata untuk kita.. namun, jom muhasabah diri kembali.. sebanyak mana kita ucapkan subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar dan memuji Allah.. subhanallah, maha suci Allah dengan tiap sesuatu.. ciptaan2 Allah ada disekeliling dan kita nikmati setiap saat.. udara, segarnya pokok dan kedamaian persekitaran.. sungguh agung ciptaan Allah.. Alhamdulillah, bangun pagi sampai ke petang tidak terkira nikmat Allah pagi.. masih diberi kehidupan.. nyawa untuk menggerakkan badan, nikmat kasih sayang ibu-bapa dan keluarga, nikmat makanan, nikmat tempat yang nyaman, nikmat udara dan pelbagai nikmat lagi.. namun, dimanakah kita membalas segala kebaikan dan nikmat ini? Dimanakah kita menggunakan anggota badan kita? Di luar, ada saudara kita, hidup keseoranga tanpa kasih sayang ibu dan bapa, ada saudara yang tidak cukup anggotanya, ada saudara yang makanannya tidak pasti ada ataupun tiada, ada yang penuh derita suasananya.. dan kita kecapi semuanya di sini.. Allah.. Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah. syukur atas nikmat ini dan laksanakanlah amanat nikmat ini dalam memperjuangkan perintah Allah dan agama Allah islam.. Allahuakbar, Allah maha besar.. sejauh manakah kita ingin lari dari kebenaran.. kebenaran kekuasaan Yang Maha Kuasa, Allah.. kita tidak mampu lari.. semuanya disekeliling milik Allah.. cumanya masalah kita, kita sendiri yang tidak endah akan perintah Allah.. Kurang ajarnya kita ini.. tidakkah kita takut akan kebenaran? Mereka yang ingkar nerakalah tempatnya… Allah Maha Besar.. di situlah tujuan kita.. mencari redha Allah hidup ini, bukannya mencari redha manusia untuk kesenangan hidup ini… Allahu Allah..

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat)”. (Ibrahim:34)




situasi seterusnya insyaAllah next post.. (^_^).. Coretan ringkas sebuah kehidupan.. sememangnya hidup itu penuh warna-warni.. cukup indah.. (^_^)

salam ukhuwah dan selamat membaca..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...